כוחם של ספרים בסביבה הדיגיטאלית

תחום ה- eBook    פורח ברשת. מרתק בעיני לעקוב אחר כוחם המופלא של הספרים להמשיך ולשרוד גם את התקופה הדיגיטאלית. אומנם הוסיפו את האות e לפני המילה 'ספר' באנגלית [eBook] ואולם נשאלת השאלה האם נפרש בפנינו עולם חדש? עד כמה שונים הספרים המתוקשבים מאחיהם הנערמים ע"ג המדפים?

בפוסט אחר הצבעתי על הקלות שבה הטכנולוגיה מאפשרת לכל אחד להמיר קובץ pdf לפורמט eBook ולדפדף בין דפי הספר על-גבי מסך המחשב/טאבלט ו/או הטלפון-נייד.

בשבועות האחרונים אני עדה לפריחה של יישומים נוחים, מותאמים למחשבים נייחים, ניידים וטאבלטים. יישומים המאפשרים לכל אחד לפרסם טקסטים, תמונות ווידאו בעזרת קבצי pdf, pp ו/או html. להלן רשימה חלקית של יישומים, המאפשרים בקלות (מי יותר ומי פחות) ליצור ספרים דיגיטאלים:

ההתנסות ביצירת ספר באמצעות ePub הייתה אכן פשוטה. נרשמים, ממלאים פרטים על הספר (כותרת, מחבר, תקציר וכדומה), בוחרים בתמונה לדף השער ומתחילים….

מבחינה טכנולוגית כל אחד היום יכול לפרסם את ספרו בקלות רבה.  החיסכון הכספי לכותב הספר ברור, קהל הצרכנים נהנה מזמינות רבה יותר של ספרים (מעודכנים), אבל האם פורמט הספרים במהותו השתנה? האם הוא צריך להשתנות?

באופן מפתיע מנסים היישמוים השונים לשמר את אלמנט הדפדוף. בעזרת שילוב של טכנולוגיה ועיצוב הגרפי, כותבי היישומים משתדלים ליצור תחושה דומה של דפדוף [Bookr] כפי שנהגנו לעשות בספרים המאובקים שעל המדף.

האפשרות להוסיף קישור [hyperlink], בהחלט מבדילה את הספר הדגיטאלי מאבותיות שבארון הספרים. כמורים ישומים אלה מאפשרים פיתוח היצירתיות בקרב הלומדים. באיסוף המידע, בכתיבה, ובעריכה.    ומה עוד?  

נתקלתי ביישום מעניין www.zooburst.com  [חופשי]  המאפשר להציג אובייקטים ודמויות בספור בתלת מימד[3D]. 

היישום מאפשר:

  • לעלות אובייקט תמונה זאת בנוסף למאגר הקיים בו.
  • לשנות את צבעי הרקע, להוסיף קישורים.
  • למקם דמויות ואובייקטים ואף לקבוע את מועד הופעתם
  • מפתיע אבל אין בעיה עם עברית! ולכן יכולתי בקלות להצמיד לכל דמות טקסט.
  • בגרסה בתשלום[לא יקר], ניתן להוסיף גם קבצי קול
  • המחשה ב- 3D גם באמצעות iPad

אז בתשובה לשאלה שהצגתי בתחילה: כן – יש ספרים אחרים בעולם הדיגיטאלי  וגם – לא כל היישומים מציגים יכולות אחרות, מרביתם מנסים לשמר את הפורמט הישן…גם של דפדוף.

כתיבת תגובה